Kevadväsimus ei ole küll meditsiiniliselt kirja pandud haigusnäht, kuid ometigi kimbutab see igal aastal päris paljusid. Sõpradega suheldes tuleb sageli teemaks, et tahaks minna koju ning endal teki üle pea tõmmata – kõik oleks justkui “aegluubis”. Selleks, et kevadväsimusega paremini toime tulla, oleme pannud Sulle kokku 8 kasulikku nippi!

1. Toitu tervislikult

Tervislik toit ei ole mitte ainult kasulik kehale, vaid ka vaimule. Soovitatav on tarbida iga päev vähemalt viis portsjonit puu- ja köögivilju. Suured vitamiinipommid on näiteks valge peakapsas, paprika, petersell, salat, sibulapealsed, kaalikas ja redis. Tervislikku särtsu lisavad toidule juurde tšilli ning ingver. Hästi aitavad väsimuse vastu C-, D-, B-grupi vitamiinid ja magneesium. Just C-vitamiini vähesus on sageli väsimuse põhjuseks. Võimalusel söö sügisel sügavkülma pandud marju ja teisi aiasaadusi, näiteks pista põske kibuvitsa-, mustsõstra- või astelpajumarju, samuti mets- või aedmaasikaid.
Tervisliku toitumise aluseks on neli põhi­mõtet: vastavus vajadusele, toitainete tarbimine õiges vahekorras, mõõdukus ja mitmekesisus.

2. Viibi võimalikult palju värskes õhus

Talvekülmaga paljud õue väga ei tiku, kuid käesoleval aastal on meil olnud soe talv ning päikegi pistab oma nina aina rohkem välja. Neid päikeselisi päevi tuleks võimalikult palju ära kasutada värskes õhus viibides, kasvõi jalutades. Enda rõõmuks nägin päikeselisel naistepäeval Viru rabast möödudes, et parkla oli paksult autosid täis ning inimesed olid tulnud perega loodusesse aega veetma.
Päike ja värskes õhus liikumine annavad energiat. Õues võiks liikuda iga päev vähemalt pool tundi, veelgi parem on liikuda vähemalt 10 000 sammu päevas.
*Soovitame küll viibida värskes õhus, kuid võimalusel siiski vältida rahvarohkeid kohti!

3. Võta päikest

Kõige parem tervendaja on alati päike. Võta veerand tundi päikese käes mõnulemiseks igal päikeselisel päeval, nii tekib organismile vajalikus koguses D-vitamiini, mis on praegusel haigusterohkel ajal oluline immuunsüsteemi tugevdaja. Jäta auto koju ning mine hommikul tööle hoopis jalgsi või rattaga. Kui aga elutempo on kiire ning hommikune rutiin sisaldab ka laste kooli/lasteaeda viimist, siis õhtul toidupoodi minnes pargi auto kaugemale ning lõunapausi mahuta väike jalutuskäik väljas. Nädalavahetusel aga võta vabalt ning mine tärkavat loodust imetlema.

4. Tee tervisesporti

Ära hakka ennast kohe haigeks treenima, vaid alusta lihtsamalt – näiteks kepikõnniga või kerge hommikujoogaga ja painustustega. Regulaarne liikumine aitab hoida Sinu pea ja mõistuse selge ning erksana. Treeningutest saad palju positiivseid emotsioone ning mõnusa energialaengu. Peale trenni on tahet ja jaksu kohustustega tegelemiseks rohkem. Liikumist ära unusta ka keset tööpäeva. Tõuse aeg-ajalt laua tagant püsti ning tee kätega ringe, venita selga ja kaela ning ergasta vereringet, tehes paar kükki või võttes ette kerge jalutuskäik. Peale seda väikest rutiini oled palju erksam ning pea on taas mõttetööks valmis.

5. Maga piisavalt

Kui tunned, et peale külma ja väsitavat talveperioodi on organism nõrk ning energiat on vähevõitu, siis ära sunni end tagant ja võta korraks aeg maha. Korralikul puhkusel on väga tähtis osa – maga piisavalt! Kui keegi arvab, et magamine on laiskuse ilming, siis tegelikult see nii ei ole. Magades taastub inimese organism väsimusest kõige paremini. Tegevus, mis kindlasti tuleks talvest kevadesse kaasa võtta, on paks ja sügav uni. Unepuudus nõrgestab immuunsüsteemi, alandab stressi taluvusvõimet, kehatemperatuuri jpm. Tagajärgi, mida tekitab meie kehas vähene uni on pea sama palju kui erinevaid haigusi. Kui me ei maga piisavalt, oleme pahurad, ärritume kergemini ning kannatab üleüldine heaolu.
Mõnusama une tagab see, kui tuulutada enne magamaminekut oma magamistuba. Värske õhk aitab kehal paremini taastuda.

6. Ole organiseeritud

Pane endale kirja kindel päevaplaan ning nädala eesmärgid, selliselt on nad pidevalt silme ees ning motivatsiooni kirjapandu ära tegemiseks on rohkem. Kõlab võib-olla veidi imelikult, aga nimekirjast ülesannete maha tõmbamine või nende taha linnukese märkimine tekitab mõnusat saavutustunnet. Samuti on Sul asjadest kogu aeg hea ülevaade ning aja planeerimine lihtsam.

7. Joo piisavalt vett

Vee joomise kasulikkusest on räägitud juba aastaid ning sellest ei saa me üle ega ümber praegugi. Kui väsimus kimbutab, siis ergastab meeli kõige paremini puhas joogivesi. Valutav pea või väsimustunne on ühed väiksemad vedelikupuuduse kõrvalnähud. Vähene vee joomine võib viia lausa vererõhu kõrgenemiseni või seedeprobleemideni. Seega ei tasu vee joomist alahinnata. Unusta kohv ja must tee või energiajoogid ja teised kofeiiniga rikastatud joogid. Need pakuvad vaid ajutist energialaengut, kuid pikemas perspektiivis muudavad sind hoopis uimasemaks. Kui tavaline kraanivesi tundub maitsetu, siis lisa sellele erinevaid puuvilju, marju või maitsetaimi. Hoia värvilist ja vitamiinirohket kannutäit koguaeg omal külmkapis, et janu korral oleks leevendus kohe käepärast. Lisaks võib-olla järgmisel korral, kui avad külmiku, et haarata näksi järele, leevendab hoopis klaasitäis maitsevett selle nälja.

8. Kanna hoolt oma vaimse tervise eest

Optimistlik ellusuhtu­mine võib tuua ellu palju positiivseid muudatusi, mis on kasulikud nii vaimsele kui ka füüsilisele tervisele. See, kuidas me end tunneme ning milline on meid ümbritsev energia, on kinni mõtlemises. Kui lubame endale negatiivseid mõtteid, siis tõmbame seda endale ka paratamatult ligi. Leia igas päevas mõni ilus mõte, mida endale meelde tuletada, kui stress ja väsimustunne kimbutama tulevad.

Kõiki nimetatud punkte aitab suurima rõõmuga täide viia Sinu Raudsilla meeskond.
Raudsillani!